WERELDHAVE GROEIT TEGEN DE STROOM IN
“Uiteindelijk is er maar één manier om een ambitieuze doelstelling te realiseren. Dat is alle mensen in het team zover krijgen dat ze rennen en vliegen en alleen de juiste dingen doen. Daarom selecteer ik aan de voorkant vooral op persoonlijkheid. Om zeker te zijn dat de nieuwe collega in het team past. Daarnaast moet iedereen één taal spreken bij het integreren en mobiliseren. Met mijn collega van HR heb ik hiervoor in Lumina Learning de juiste tool gevonden. Vooral om de verdiepingsslag, want dat maakt de discussie subtieler dan mensen alleen een kleurtje te geven.”
Aan het woord is Belinde Bakker, COO van Wereldhave NV. Deze beursgenoteerde onderneming verdient sinds 1930 de kost met beleggingen in vastgoed in binnen- en buitenland. De laatste jaren verkeert het hoofdkantoor op Schiphol in transitie. Sinds de benoeming tot voorzitter van de Raad van Bestuur in 2012, voert topman Dirk Anbeek een nieuwe strategie die alle geledingen van de organisatie raakt. Wereldhave neemt afscheid van alle kantoren, hotels en woningen in de portefeuille en richt de focus voortaan honderd procent op winkelcentra. De achterliggende gedachte is dat een onderneming maar in één tak van sport kan schitteren.
Voorkomen, niet oplossen
De verantwoording voor de ‘turnaround’ ligt op het bordje van de directie. “Drie jaar. Dat is de termijn”, stelt operationeel directeur Bakker. “Niet alleen om het non-core vastgoed te ver- kopen, maar ook om het aantal winkelcentra in Nederland te verdubbelen. Als het kan zelfs te verdrievoudigen. O ja, dan zijn we ook nog bezig met het upgraden en verbouwen van bestaande winkelcentra.” De COO van Wereldhave voegt het laatste bijna achteloos aan de taakstelling toe. Jarenlange ervaring in de retail betaalt zich uit: “Om een dergelijk project te managen moet je een professioneel team formeren. Geen strijd tussen verschillende bloedgroepen, maar alle neuzen dezelfde kant uit. Als het lukt om problemen te voorkomen, hoef je ze ook niet op te lossen. We zijn hard aan de slag gegaan onder een enorme tijdsdruk.”
Rijdende trein
Ruim drie jaar na dato staat de zaak meer dan aardig op de rit. Ondanks de negatieve tendens over leegstand en faillissementen onder groot- winkelbedrijven, groeit Wereldhave tegen de stroom in. Werken met Lumina is daarbij het instrument om mensen met elkaar aan de praat te krijgen. “We spreken elkaar aan op verantwoordelijkheden, over irritaties en stress.” Belinde Bakker duidt in het leertraject op de effectiviteit van de ‘mat’. Wie bekend is met de werkwijze weet wat ze bedoelt. “Het geeft een geweldige kick om te zien dat veertig collega’s op een gegeven moment dezelfde richting kiezen.” Aan de selectie van medewerkers gaat ook een lang traject vooraf. “Het gaat ons niet alleen over de juiste competenties, nieuwe collega’s moeten het lef hebben om op een rijdende trein te springen. En dat leuk vinden, ook bij zwaar weer.”
Snel handelen, juist acteren
De kracht van Lumina is dat er geen goed of fout bestaat. Het is niet de intentie om mensen te veranderen, maar begrip te kweken voor elkaar. “En door oefeningen leren om beter te communiceren. Bij Wereldhave Nederland domineert rood. Snel handelen, juist acteren. Daar zijn resultaatgerichte mensen voor nodig die altijd in de actiemodus staan. “Begrijp me goed”, waarschuwt Belinde Bakker, “collega’s van finance en legal zijn overwegend blauw en moeten dat vooral ook blijven. Maar wel in het tempo van de commerciële collega’s, anders werkt het niet. Ze zijn blauw met een rode stip.” Ondanks de hoge werkdruk bevat Wereldhave het nodige ‘groen’. “Het secretariaat”, bevestigt Bakker trots. “De dames verdienen veel respect. Ze zijn extreem goed in sociale contacten en mensgerichtheid, zoals het onthouden van alle verjaardagen, jubilea en geboortes. Dat levert zowel intern als extern veel positieve feedback op.”