“Dit kan niet waar zijn, maar het klopt precies”
‘GOTE STAP IN ZELFBEWUSTZIJN EN BEWUST- WORDING’
De Haagse Hogeschool verwelkomt dagelijks rond de twintigduizend studenten. In het hart van de hofstad volgt een nieuwe generatie bestuurders een brede waaier aan studierichtingen. Bij de opleiding Bedrijfskunde MER (Management, Economie en Recht) staat sinds september 2015 een opmerkelijke module op het rooster. Een half jaar later blijkt dit programma ‘BV Ik i.o.’ veel meer op te leveren dan alleen vijf studiepunten. De initiator is docente mr. Wil Pruijssers. “Omdat ik het idee had dat de studenten naast de reguliere vakken meer willen op het vlak van persoonlijke ontwikkeling.”
De prospectus van het onderwijsinstituut stelt dat Bedrijfskunde MER ‘draait om het verbeteren van de processen in een bedrijf.’ Zodra de studenten op de arbeidsmarkt verschijnen, dienen ze op professioneel gebied van alle markten thuis te zijn. Voor een goede invulling van de rol als adviseur, weegt de persoonlijkheid zwaar mee. Op dit laatste aspect haakt Wil Pruijssers in: “Toch een beetje mijn passie, jonge mensen helpen bij hun persoonlijke ontwikkeling. Ik doel daarmee vooral op professionalisering. De studenten stromen in vanaf de middelbare school en krijgen diverse kennisvakken voorgeschoteld. Het les- materiaal in professioneel gedrag had een upgrade nodig. Op de werkvloer draait het niet alleen om kennis en vaardigheden, maar ook om bewustwording van eigen gedrag. Mijn stellige overtuiging is dat – met inachtneming van wie je in de basis bent – iedereen in staat is om zich óók op het persoonlijke vlak te ontwikkelen. En dat die persoonlijkheid ook kan variëren. Soms is de creatieveling in staat om gestructureerd te werken. Tegenpolen sluiten elkaar niet uit.”
Toolbox
In het derde jaar komen de studenten serieus in aanraking met de praktijk omdat ze dan 20 weken stage gaan lopen bij een bedrijf of organisatie. Voorafgaand aan deze sprong in het diepe, overhandigt De Haagse Hogeschool de aankomende bedrijfskundigen een toolbox. “Daarmee gaan ze echt aan de slag met zichzelf.” Wil Pruijssers herhaalt de essentie van de module ‘BV Ik i.o.’ De studenten gaan met behulp van Lumina Spark aan de slag bij de training onder- handelen, solliciteren en netwerken. Tijdens een gesprek over het krijgen van een stage is het bijvoorbeeld van belang dat je je eigen voorkeur in communicatie kent en die van een willekeurige gesprekspartner herkent. Lumina Spark is hierin erg concreet en juist daarom durf ik te beweren dat dit programma een absolute meerwaarde is in het onderwijspakket.”
Waardering voor verschillen
Het instrument waar de Haagse hbo’ers mee werken is Lumina Spark. De docente die verant- woordelijk is voor de uitvoering ziet de volgende training met plezier tegemoet. Op basis van de eerste training met Lumina Spark staat het scenario vooraf bijna vast voor de studenten: “Eerst de shock, dan volgt de verbazing over de rake beschrijving van zichzelf.” Een eyeopener van jewelste. “Wat ik dan hoor? Dit kan niet waar zijn, maar het klopt precies wat hier staat over mij! De studenten ervaren de uitslag ècht als een cadeautje. Het programma is niet alleen een aanvulling in de verbinding tussen studie en werkveld, maar vooral een grote stap in zelf- bewustzijn en bewustwording. Het besef dat het oké is dat mensen verschillend zijn, dat karakters verschillen. Ook het begrip dat juist de diversiteit van leden een team kracht geeft. Sterker nog, dat waardering ontstaat voor de verschillen.”
Grote voorsprong
Lumina Learning heeft in Wil Pruijssers een adept van de hoogste orde: “De studenten nemen de profielschets van Lumina Spark als extra bagage mee in de praktijk. Neem van mij aan dat ze daarmee meteen op grote voorsprong staan.” Dit geldt als invulling van de missie waar docenten voor staan. Binnen vier jaar ‘groene’ studenten klaarstomen tot volwassen competente bedrijfs- kundige professionals. “Nu spreek ik op persoonlijke titel”, beklemtoont de voormalige marketeer en salesmanager, “maar dit is waarom ik uit het bedrijfsleven ben overgestapt naar het onderwijs. Ik heb moeten leren om te gaan met verschillende persoonlijkheden. Zelf heb ik pas na jaren op de werkvloer geleerd hoe je zaken voor elkaar krijgt. Dezelfde voorbeelden hoor ik nu terug van studenten. Die leren tijdens de stage feedback te geven, te ontvangen en ontdekken wat voor persoonlijkheid aan de andere kant van de tafel zit. Jij hebt veel blauw, ik veel rood, let’s agree to disagree!”
Case studies